תמונה של קבוצת אנשים עם כלבי הנחייה שלהם

פעילויות במערכת החינוך

"לקבל את השונה כשווה ואת השווה כיכול"

למרות קיומם של חוקים המחייבים את החברה לשלב  בעלי מוגבלויות ובתוכם אנשים עם עיוורון הנעזרים בכלבי נחיה, אנו חשים כי אין תחליף למפגשים פנים מול פנים והסברה מותאמת לגילאים השונים.

עמותת צמד הינה ספקית של משרד החינוך במערכת גפ”ן 
מס’ ספק: 22588

התכנית מוגדרת ״חינוך למודעות לכלבי נחייה (לקבל את השונה כשווה ואת השווה כיכול)״

מהו פרויקט צמד חמד?

המטרה שלנו

הטמעה של ערכים שהם מתנה לחיים. בעקבות מפגש מול אדם עם עיוורון, נסללת הדרך להבנת המשמעות של קבלת השונה. במהלך המפגשים האישיים בין המרצה וכלב הנחייה לבין התלמידים מועבר תוכן חינוכי, אשר באמצעותו אנו מקווים לקרב את התלמידים ולהכיר להם את עולמו של העיוור. תלמידי בתי הספר היום הם האזרחים הבוגרים של המחר, ערכים המוטמעים בגיל צעיר הם מטען שנשאר לכל החיים. ככל שהאדם מפנים בגיל צעיר את הדרך לקבלת השונה, כך הוא יהיה פתוח יותר לקבל ולהכיל ממקום של הבנה ואמפתיה.

המרצים שלנו

העמותה דאגה להכשיר מרצים מבין חבריה שנמצאו מתאימים לכך. במהלך ההכשרה למדו המרצים, כיצד להעביר את המסרים החינוכיים והתכנים לכל שכבות הגיל, החל מגני הילדים ועד לכיתות י”ב, כל שכבה בהתאם ובהתאמה.

צמד חמד לבתי ספר

עמותת צמד מקיימת הרצאות במסגרת מערכת גפ"ן (22588)

ההרצאות מתקיימות בפורמט של עד 2 כיתות בכל הרצאה, כאשר כל הרצאה נמשכת לפרק זמן של שעת שיעור. אין צורך בהכנות מיוחדות, כל שנדרש למרצה הוא כיסא לשבת עליו.

כפעילות מקדימה מומלץ לצפות בסרטון המצורף במהלך השבוע שלפני הגעת המרצים למפגשים בכיתות.

תאום הפעילות יהיה מול האדם האחראי על הפעילות מטעם בית הספר.

המרצים המגיעים לבית הספר הנם אנשים עם עיוורון שאינם מכירים את בית הספר. לכן, אנו מבקשים מבית הספר למנות מלווה אחד או שניים (יכולים להיות תלמידים בוגרים) אשר ימתינו למרצה בהגעתו/ה וילוו אותו/ה לכל אורך יום הפעילות.

סרטון אודות כלבי נחייה
Play Video about סרטון אודות כלבי נחייה
מה מקבל התלמיד במהלך ההרצאה?

✔  הזדמנות להכרות אישית ומפגש עם אדם עם עיוורון הנעזר בכלב נחייה והאפשרות לשאול שאלות ולהתעניין ללא כל מבוכה ומעצורים

✔  הכרות עם עולם העיוורון, או למעשה, עולם נטול ראיה, הקשיים ודרכי ההתמודדות

✔  כיצד להתמודד עם מציאות בלתי רצויה

✔  כיצד לבקש עזרה כאשר אני במצוקה

✔  העלאת המודעות לחוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות ומשמעותו החברתית

✔  למידה מסיפורים אישיים מעוררי השראה

✔ למידה על התמודדות עם מוגבלויות והגשמה עצמית

צמד חמד לגני ילדים

עמותת צמד מקיימת הרצאות במסגרת מערכת גפ"ן (22588)

מפגש עם אדם עיוור המלווה בכלב נחייה מאפשר לילדים בגיל הגן להיכנס אל עולמם של העיוורים, להבין את הקשיים איתם מתמודדים אנשים ללא חוש הראייה, וכיצד מתגברים עליהם. המפגש הוא הזדמנות ללמוד כיצד כלב נחייה עוזר לעיוור, מלווה אותו, וכיצד הוא מאפשר לו להגיע ממקום למקום בצורה עצמאית ובטוחה. המפגש יקנה לילדים מספר ערכים ומושגים:

✔ קבלת האדם השונה

✔ הבנת הזולת ועזרה לזולת

✔ אהבה לבעלי חיים והכרות עם הקשר בין אדם לכלב

✔ אזרחות טובה והכרות עם צרכי האחר

תמונה של כלב נחייה על הדשא

מהלך הפעילות בגן הילדים

ילדי גן רבים מעולם לא פגשו אדם עם מגבלה בכלל או אדם עיוור בפרט. כדאי להכין את הילדים למפגש לפני כן, כאשר שמים דגש על מספר דברים:

מלבד המגבלה, אדם עם מגבלה הוא כמו כל אדם אחר. ניתן לדבר איתו כמו כל אדם אחר, ולפנות אליו באופן אישי.

כאשר אדם עיוור בא לגן מלווה בכלב נחייה, הוא לא מכיר את הגן או את הילדים. ניתן לתת לילדים לקבל אותו בכניסה של הגן, לעזור לו להגיע למקום בו יישב, ולהוביל אותו לכסא.

חשוב להסביר לילדים שאין לגעת בכלב הנחייה עד שמקבלים אישור ללטף.

נושא העיוורון וכלבי נחייה מעלה מושגים מוכרים לילדים שניתן להזדהות איתם: עצמאות ותלות, אור וחושך, קשה וקל, פחד וביטחון, דומה ושונה, ועוד.

ניתן לרכז מספר שאלות שילדי הגן רוצים לשאול את האורח. במהלך המפגש האורח יענה עליהם ויאפשר לילדים לשאול שאלות נוספות שיעלו מתוך השיחה.

הכנה טובה של הילדים יכולה למקסם את המפגש והרושם שיוותר יהיה כלי בעל ערך להמשך דרכם.

המלצה לפעילות מקדימה:

✔  מכניסים חפצים שונים לתוך קופסת נעלים (מכונית צעצוע, קובייה, גומייה לשיער, אטב כביסה, עפרון, פלאפון, מברשת שיער וכו’) הילדים צריכים לשלוף חפץ מהקופסה ולזהות אותו על ידי מישוש.

✔  נותנים לילדים לטעום חתיכות קטנות של פירות וירקות, ולזהות מה הם אוכלים.

✔  מכניסים לתוך צנצנות או בקבוקים קטנים דברים שונים בעלי ריח. (פרחים, סבון, קליפות תפוז, בננה, קינמון) הילדים צריכים לזהות מה נמצא בצנצנות לפי הריח.

✔  מכניסים לקופסאות פלסטיק קטנות דברים שונים כמו מים, חול, אטבים, סיכות, חרוז, ברגים, וכו’. הילד/ה צריך/ה לזהות מה יש בתוך כל קופסה כאשר מנערים אותה. אם מכינים זוגות של קופסאות זהות, ניתן גם לעשות מזה “משחק זיכרון” בו הילדים צריכים לזכור את המיקום של הקופסאות על השולחן ולמצוא את הזוגות.

✔  ילד אחד יושב. הגננת או ילד אחר מנגן באחד מכלי ההקשה שיש בגן, והילד צריך לזהות איזה כלי מנגן.

ניתן לרכז מספר שאלות שילדי הגן רוצים לשאול את האורח. במהלך המפגש האורח יענה עליהם ויאפשר לילדים לשאול שאלות נוספות שיעלו מתוך השיחה.

הכנה טובה של הילדים יכולה למקסם את המפגש והרושם שיוותר יהיה כלי בעל ערך להמשך דרכם.

“הכוח שלנו לשנות את העתיד נמצא ברגעים הקטנים של ההווה.”

הלן קלר