חינוך למודעות בגני הילדים

מאיפה מתחילים ואיך מתקדמים

מפגש עם אדם עיוור מלווה בכלב נחייה לילדי הגנים

מפגש עם אדם עיוור המלווה בכלב נחייה מאפשר לילדים בגיל הגן להיכנס אל עולמם של העיוורים, להבין את הקשיים איתם מתמודדים אנשים ללא חוש הראייה, וכיצד מתגברים עליהם. המפגש הוא הזדמנות ללמוד כיצד כלב נחייה עוזר לעיוור, מלווה אותו, וכיצד הוא מאפשר לו להגיע ממקום למקום בצורה עצמאית ובטוחה. המפגש מיועד להקנות לילדים מספר ערכים ומושגים:

  1. קבלת האדם השונה
  2. הבנת הזולת ועזרה לזולת
  3. אהבה לבעלי חיים והכרות עם הקשר בין אדם לכלב
  4. אזרחות טובה, תוך הכרות בצרכים של אחרים

הרבה ילדים בגן מעולם לא פגשו אדם עם מגבלה בכלל או אדם עיוור בפרט. כדאי להכין את הילדים למפגש לפני כן, כאשר שמים דגש על מספר דברים:

מלבד המגבלה, אדם עם מגבלה הוא כמו כל אדם אחר. ניתן לדבר איתו כמו כל אדם אחר, ולפנות אליו באופן אישי.

כאשר אדם עיוור בא לגן מלווה בכלב נחייה, הוא לא מכיר את הגן או את הילדים. ניתן לתת לילדים לקבל אותו בכניסה של הגן, לעזור לו להגיע למקום בו יישב, ולהוביל אותו לכסא.

חשוב להסביר לילדים שאין לגעת בכלב הנחייה עד שמקבלים אישור ללטף.

נושא העיוורון וכלבי נחייה מעלה הרבה מושגים המוכרים לילדים שהם יכולים להזדהות איתם: עצמאות ותלות, אור וחושך, קשה וקל, פחד וביטחון, דומה ושונה, ועוד.

ניתן לשלב מושגים אלה בתוך שיחות עם הילדים.

  1. מכניסים חפצים שונים לתוך קופסת נעלים (מכונית צעצוע, קובייה, גומייה לשיער, אטב כביסה, עפרון, פלאפון, מברשת שיער וכו’) הילדים צריכים לשלוף חפץ מהקופסה ולזהות אותו על ידי מישוש.
  2. נותנים לילדים לטעום חתיכות קטנות של פירות וירקות, ולזהות מה הם אוכלים.
  3. מכניסים לתוך צנצנות או בקבוקים קטנים דברים שונים בעלי ריח. (פרחים, סבון, קליפות תפוז, בננה, קינמון) הילדים צריכים לזהות מה נמצא בצנצנות לפי הריח.
  4. מכניסים לקופסאות פלסטיק קטנות אטומות (קופסאות ריקות של פילם או צנצנות פלסטיק קטנים) דברים שונים כמו מים, חול, אטבים, סיכות, חרוז, ברגים, וכו’. ילד/ה צריך/כה לזהות מה יש בתוך כל קופסה כאשר מנערים אותה. אם מכינים זוגות של קופסאות זהות, ניתן גם לעשות מזה “משחק זיכרון” בו הילדים צריכים לזכור את המיקום של הקופסאות על השולחן ולמצוא את הזוגות.
  5. ילד אחד יושב. הגננת או ילד אחר מנגן באחד מכלי ההקשה שיש בגן, והילד צריך לזהות איזה כלי מנגן.

ניתן לרכז מספר שאלות שילדי הגן רוצים לשאול את האורח. במהלך המפגש האורח יענה עליהם ויאפשר לילדים לשאול שאלות נוספות שיעלו מתוך השיחה.

הכנה טובה של הילדים יכולה למקסם את המפגש והרושם שיוותר יהיה כלי בעל ערך להמשך דרכם.

תרומות

תרומתכם חשובה לנו לקידום הנעזרות בכלב נחייה! לתרומה בהליך קצר ובטוח באמצעות
Paypal הקש כאן: