טלפון: 03-5371065

פקס: 03-5371066

רחוב: דוד חכמי 10 תל אביב

אימייל: INFO@IGDU.ORG.IL

ראיון עם איריס ברקת, אחראית נגישות לנכים בתחבורה הציבורית

ראיון עם איריס ברקת, אחראית נגישות לנכים בתחבורה הציבורית: פרוייקט מסכי המידע הנגישים באוטובוסים
23/08/2010
מקור: הכל-צפוי, רשת א’ של קול-ישראל

ריקי הראל: אנחנו רוצים עכשיו לדבר עם איריס ברקת שלום לך איריס.
איריס ברקת: שלום וברכה.
ריקי הראל: אחראית נגישות לנכים בתחבורה הציבורית, ובאמת איך את רואה איריס שמעת דיברנו על מסכי המידע הנגישים באוטובוסים, זה גם בעיניך אביזר חיוני להנגשה של התחבורה הציבורית ?
איריס ברקת: ללא כל ספק המסכי מידע זה חלק משירות לציבור, ורק רציתי להעיר דבר אחד לגבי מה שמר יובל אמר, שאין כאן משרד התחבורה מתנגד לשימוש במסכי מידע יחד עם פרסום בהקשר לחרדים, ולגבי הוועד הרבנים החרדי אין הוא צריך להיות נגד נושא הנגישות אלא , מסכי מידע זה שירות שניתן לכלל הציבור ולאוו דווקא לאנשים עם מוגבלות.
ריקי הראל: כן.
איריס ברקת: אז מאוד לא נכון לשים את זה אחד מול אחד.
ריקי הראל: או.קי.
איריס ברקת: זה לגבי דבר ראשון, מאוד שמחתי לשמוע שגם יובל רואה את זה שמשרד התחבורה עושה רבות למען הנגישות ואכן משרד התחבורה הנפיק תכניות הנגשה לכלל הרשויות ומפעילי התחבורה הציבורית, ואנחנו באופן הדרגתי עד שנת 2014 התחבורה הציבורית העירונית במדינת ישראל תהייה נגישה, הן לגבי האוטובוסים והן לגבי התחנות בסביבתן.
ריקי הראל: מצויין, משרד התחבורה מחייב את חברות האוטובוסים?
איריס ברקת: מחייב ביותר, אנחנו
ריקי הראל: להתקין למשל, מסכים או כל דבר?
איריס ברקת: אז אנחנו בוחנים את כלל זו טכנולוגיה שאנו בוחנים אותה ואנחנו עושים ניסויים כדי שזה ייענה באמת לכלל הנושאים.
יש כמו שיובל אמר לגבי המסך מידע שרואה את הבן אדם עם העוור שעומד בתחנה יש בעיה שנכנסים לתחנה כמה אוטובוסים, ולפעמים זה מתריע לשני הנהגים גם יחד ואז לא יודעים איזה אז את זה אנחנו בוחנים כדי לתת את הפתרון אבל בהחלט אנחנו מאוד בעד ומקדמים את הנושא.
ריקי הראל: יובל אתה רוצה להגיב יש לך איזה רעיון?
יובל:.. אנחנו מאוד מעריכים את המינהלת בראשות איריס וכאן…. באמת דברים מדהימים בעניין ובאמת חשוב, אני חושב שפרסום הוא לא יישו הוא לא צריך לפרסם וגם לא ענייננו עניין הפרסום בכלל וגם לא חרדים חילונים, הדבר היחידי שמעניין אותנו זה שבאמת כל סוגי המוגבלויות אנשים קשיי שפה אנשים עם מוגבלות נפשית, אנשים עם בעיות התמצאות, לקויי ראיה לקויי כל סוג של מוגבלות אם כבר מתקינים משהו אנחנו אומרים בואו משרד התחבורה בואו תגדירו אתם סטנדרט או תקנות שלפיהם יפעלו ואז לא יהיה עניין של יזם כזה או יזם אחר, או איש שווק יותר טוב או פחות טוב אלא מבחן התוצאה, תפקידנו אני חושב המשותף של משרד התחבורה ושל עמותה .. ישראל לפעול להגדרת סטנדרט כזה שאחרי זה יהיה מכרזים של מי יעמוד בסטנדרט, אנחנו צריכים להגדיר את הצורך.
ריקי הראל: בהחלט.
יובל: ואנחנו רואים היום שיש חברות שבעצם נותנות הולכות לפתרון שהוא פתרון חלקי, וזה חבל כי זה בכייה לדורות זה השקעה אדירה שאחר כל לא יודע או שיצטרכו להשקיע אותה עוד פעם או שחבל היא לא תיתן מענה לכל
ריקי הראל: אז באמת השאלה אם משרד התחבורה הוא זה שעוסק בפיקוח, וגם באכיפה של החוקים והתקנות.
יובל: אולי יש.. גם משרד התחבורה גם יכול לקבוע תקנות זה בסמכותו בסמכות שר התחבורה ושר האוצר לשנות את התקנות במקרה הזה נגישות של תחבורה הציבורית.
ריקי הראל: כן איריס.
איריס ברקת: באמת בימים אלה אנחנו עובדים על שינוי התקנות התקנות נכתבו בשנת 2003 וכמובן הטכנולוגיה השתנתה ויש הרבה מה להוסיף ולומר. ואנחנו בימים אלה באמת יושבים צוות עם גורמים חיצוניים ופנימיים ובכלל התחומים של תכנון תחבורה ציבורית ויוצא נגישות ויוצא טכנולוגיה מתקדמת על מנת באמת לשנות את התקנות ולתת מענה טוב יותר גם לציבור בכלל ולאנשים עם מוגבלות בפרט, כי זה הנושא שאני הכי מקדמת.
ריקי הראל: יפה.
איריס ברקת: ויש להוסיף שאנחנו גם ערכנו כנס במקום שנקרא נא לגעת ביפו
ריקי הראל: ביפו.
איריס ברקת: כמובן, ומטרת הכנס הייתה העלאת המודעות בנושא הנגישות בתחבורה הציבורית בקרב הרשויות המקומיות ומפעילי התחבורה הציבורית וגם.. מערכת אוטובוס עם טכנולוגיה מתקדמת מערכת קריזה פנימית וחיצונית שמופעלת על ידי מערכת ג”י. פי. אס משוכללת ובאמת קיבלנו מהמון המון פידבקים חיוביים לעבודה שלנו. כמובן שיש עוד הרבה מה לעשות אבל אנחנו בדרך הנכונה.
ריקי הראל: בהחלט, אנחנו נעקוב ועוקבים אז אנחנו נפרד בינתיים. איריס ברקת תודה לך אחראית נגישות לנכים בתחבורה הציבורית ויובל ווגנר כאמור יו”ר עמותת נגישות ישראל.
איריס ברקת: תודה רבה.

גלילה לראש העמוד